Vanuit de gemeente is vanuit
het oogpunt van participatie een
klankbordgroep samengesteld waarin de inrichting en het verhogen van de
veiligheid voor het vele langzaam verkeer langs de Vuurlijn-Oost
worden besproken. In deze klankbordgroep hebben naast 4
vertegenwoordigers uit Buurtbeheer de Kwakel/VSP onder
andere Buurtbeheer "de Legmeer" ( 1 zetel), de werkgroep "Vuurlijn
Veilig" (2 zetels) en aanliggende bedrijven (2 zetels) zitting.
Er zijn enkele
bijeenkomsten
geweest waarna een inloop avond werd gepland waar het ontwerp wordt getoond en
door betrokkenen eventuele opmerkingen kunnen worden ingebracht. Vervolgens zullen na goedkeuring de plannen worden
uitgevoerd.
Ons doel is dat de
Vuurlijn veiliger
wordt voor langzaam verkeer door de snelheid van het autoverkeer "er echt uit te halen" naar daadwerkelijk
maximaal 30 km/h
en daarnaast bijvoorbeeld tijdvertraging door te voeren. Dit
is in lijn met de visie van de gemeente zoals vastgelegd in onder
andere het bestemmingsplan. Toepassing van enkele passeervakken waar
echt gewacht
moet worden op tegenliggers is daar een voorbeeld van.
Deze maatregel is vanuit de bestemmingsverkeer-functie en de aanwijzing
als 30 km/h verblijfsgebied zelfs in het bestemmingsplan verwerkt.
Zo dient het, altijd haastige, doorgaand
sluipverkeer ook ge-demotiveerd te worden om via de Vuurlijn te rijden en de aangewezen route Noorddammerweg-N196 te kiezen.
Het getoonde ontwerp
van de gemeente voorzag erin dat de Vuurlijn vanaf de
Noorddammerweg tot aan het Gezondheidscentrum een 3,80 meter brede
"fietsstraat" wordt zonder dwingende snelheidsremmers. Hiermee wordt
een deel van de regionale fietsroute ingevuld en komt dit deel in aanmerking voor subsidie. (=doel van de gemeente)
Er komen hier weinig passeerstroken en een berijdbare bermstrook. Deze fietsstraat sluit bij het
Gezondheidscentrum aan op de N196.
Het wegvak vanaf het
Gezondheidscentrum tot
aan de Watsonweg werd, tot onze verrassing, geheel vernieuwd omdat deze nu niet meer blijkt te
voldoen. Dit is in
tegenstelling tot eerdere gemeentelijke beoordelingen.
(zie notities van B&W aan de Raad). Wij staan achter de eerdere beoordelingen dat in elk geval het
wegvak langs de
woonwijk Krayenhoff voor de toegekende functie als 30 km zone/erftoegangsweg zonder verkeersfunctie prima voldoet.
De weg wordt vanuit subsidie-voorwaarden verbreed naar 3,80 mtr en uitgevoerd. Met belijningen
als optische versmalling. Dit is afwijkend met het bestemmingsplan waar juist de doorgaande verkeersfunctie bewust is vervallen.
Bij de voet-/fiets aansluitingen
vanuit de woonwijk komen geringe wegversmallingen naar een breedte voor vrachtverkeer. (3,45 mtr, zijnde ca de huidige breedte)
Elke verdere door ons aangevoerde dwingende snelheidsbeperkende maatregel werden resoluut afgewezen. In dit wegvak van 600 meter komen een aantal passeervakken.
Daar waar geen passeervak komt wordt bovendien een 40 cm brede
berijdbare bermversteviging aangelegd. Wij
vinden dit naast de bijna 10% verbreding een invulling naar een wegverbreding
van 20% . Verder wordt de berm niet afgeschermd waardoor de auto's
opnieuw via de berm zullen gaan en passeervakken hun remmende
en vertragende functie direct verliezen. Dit is weer in strijd met
het amandement dat is toegevoegd aan de goedkeuring van het
bestemmingsplan.
Helaas wordt de Vuurlijn daarmee alsnog een alternatief voor de aangewezen route N196/Noorddammerweg.
Langs de vernieuwde Boterdijk is zichtbaar hoe de automobilisten de berm gebruiken, daar zijn nu paaltjes geplaatst.
De verwachting van de gemeente is
dat met dit plan, waarbij een 30 km/h bord-aanduiding wordt aangebracht, de 30 km/h snelheid "in acht zal worden genomen".
Wij denken daar anders over. Elke voorgestelde maatregel werd direct door de gemeente
afgewezen.
Bij een inloopavond is door de gemeente aangegeven dat afremmende
verkeersdrempels door de dijkbeheerder worden verboden. Dit hebben wij
na contact met de dijkbeheerder gepareerd. Uit een enquete blijkt dat
de langswonenden uit de woonwijk eventuele geluidsoverlast door
drempels bijna unaniem accepteren om de snelheid van sluipverkeer te
beperken en de veiligheid voor langzaam verkeer te verbeteren.
Uiteindelijk 'mogen' er dan toch een aantal drempels komen.
Een overzicht van onze voorstellen en afwijzingen in de klankbordgroep vindt u hieronder.
De gemeente heeft er ons inziens voor gekozen om de in het bestemmingsplan vastgelegde wegfunctie (verblijfsgebied zonder functie voor doorgaand verkeer) te negeren en deze 30 km erftoegangsweg ook 'niet zelfhandhavend' in te richten. Dit betekent automatisch dat de politie hier ook niet zal handhaven. (bron)
Voor alle duidelijkheid: het bestemmings-vrachtverkeer
is niet ons bezwaar. Het misbruik door sluipverkeer van de ontstane ruimte voor
weerszijdig
vrachtauto's en het ontbreken van voldoende effectieve
snelheidsremmers en bermafscherming danwel andere tijdverliesgevende
maatregelen is ons bezwaar des te meer. Dit biedt sluipverkeer alle
ruimte.
Wij vinden de verbetering van de veiligheid voor
langzaam verkeer door het "er uit halen"van de snelheid in dit plan
niet terug en verwachten door de wegverbetering en ontbreken van
snelheidsremmers vanuit tijdwinst zelfs een sluipverkeer-toename, zowel
in aantal als in snelheid en zijn daarom tegen dit plan.
Uit ervaring is gebleken dat ook op fietsstraten veel te hard gereden
wordt, zeker als deze vlak zijn uitgevoerd en er (tijdelijk) minder fietsers
aanwezig zijn.
Aldus ontstaat op de Vuurlijn waar geen trottoir aanwezig is voor het vele voetganger verkeer zelfs een onveiligere situatie dan nu .
De groep is uiteindelijk uit elkaar gegaan met de
toezegging dat er na realisatie metingen zullen worden uitgevoerd. Over
eventuele aanvullende maatregelen kon dan weer niet gesproken worden behalve het
eind-advies om zonodig vanuit de woonwijk directe actie tegen
hardrijders te voeren. (!) Dit is voor absoluut ons geen dit optie.
Zulks leidt tot ongewenste onrust en de roep om veiligheid is niet
alleen voor de bewoners en de kinderen van Park Krayenhoff maar voor
het vele langzaam verkeer uit heel Uithoorn en omgeving dat langs het
natuurgebied fietst of wandelt hetgeen is bevestigd door de petitie uit
2012 en de vastgestelde gebiedsvisie!
Het ontwerp dient ons inziens juist het gewenst weggebruik te sturen en verhoging van de veiligheid voor langzaam
verkeer, zijnde het doel van dit project!
In de laatste bijeenkomst is de mogelijkheid om toch verkeersdrempels
op te nemen uitgewerkt. Tijdens de inloop avond is hier veel op
aangedrongen. De genoemde bezwaren vanuit de dijkbeheerder bleken op te
lossen. Uit een enquete volgt dat langswonenden eventuele
overlast accepteren als de snelheid er uit wordt gehaald.
De aanliggende bedrijven hebben wel problemen met elke vorm van
drempels. Uiteindelijk komen er in het wegvak langs de woonwijk meer
drempels en het wegvak van de fietsstraat nauwelijks drempels.
Daarmee ontstaat voor vrachtverkeer een geschikte route via de
Noorddammerweg.
Buurtbeheer de Legmeer en VuurlijnVeilig hebben in de werkgroep de volgende input aangeleverd: (met in oranje de reactie van de gemeente en in blauw een opmerking)
- Algemeen: we
missen
doeltreffende snelheidsremmende maatregelen en ontmoedigende maatregelen tegen sluipverkeer zoals tijdvertraging. Het
enig haalbare zijn geringe versmallingen in de rechte weg bij
de voet-/fietspad aansluitingen
uit de woonwijk van een breedte 3,50 naar 3,10 meter.
(Dit is de rijbaan breedte van een 80 km/h weg). Verdere
meer dwingende snelheidsremmingen bleken onbespreekbaar.
Dit vinden wij zeer teleurstellend omdat de snelheid over de
nieuwe, vlakke, comfortabele weg zal toenemen. Wij verwachten door te
behalen tijdwinst doorgaand sluipverkeer. Het ontwerp geeft hiermee
geen invulling van de eerder genomen besluiten waarbij de Vuurlijn als
verblijfsgbied binnen de 30 km zone van de woonwijk bedoeld is voor
bestemmingsverkeer en niet meer voor doorgaand verkeer. Daarvoor
is de Noorddammerweg opgewaardeerd. De inrichting van de 30 km zone
voldoet niet aan de verplichte eisen. Hierdoor zal ook niet gehandhaafd
worden. NB.
Achteraf zijn de weg en de versmallingen door subsidie-voorwaarden nog
verbreed en zijn na veel aandringen toch enkele verkeersdrempels
toegevoegd.
- Laat het stuk
weg vanaf Gezondheidscentrum tot aan de Watsonweg zoals het is. Wij
vinden de kwaliteit van dit wegvak voor de functie van 30 km/h erftoegangsweg
goed voldoen. Een strakke weg nodigt uit tot te hoge snelheid. Dus wat
ons betreft daar geen nieuw asfalt maar wel enkele passeervakken. (afgewezen).
Deze besparing
blijkt onwenselijk omdat ook de kwaliteit van het wegvak langs de
woonwijk, in tegenstelling tot een jaar geleden, nu als te slecht is
beoordeeld. Ook voor een 30 km/h erftoegangsweg (..). Wat ons betreft
is een beperkt aantal passeerstroken en een niet berijdbare berm een
betere oplossing, ook al moet ook het vrachtverkeer dan soms even
wachten.
- Zorg dat autoverkeer vanaf de
Vuurlijn bij de Watsonweg alleen van en naar de N196 kan (inrichting
net zoals Boterdijk). (afgewezen).
Deze optie moet vanuit de gemeente open blijven. Voor de Boterdijk blijft dit verbod wel van kracht.
- Berijdbare
bermbelegging
in welke vorm dan ook zien wij als wegverbreding en is voor ons
onacceptabel. We willen een bermafscherming waar je ook echt
niet op kunt door-rijden. Dan komt het verplicht wachten in passeervakken zoals beschreven in het bestemmingsplan ook tot zijn recht. (afgewezen).
Er moet naast de hele weg een verstevigde, berijdbare
strook komen. De berm zal niet worden afgeschermd. de
passeerstroken. Op deze wijze ontstaan
tussen de voet-fietspad
aansluitingen berijdbare bermen die overgaan in de passeerstroken. Deze acceptatie van berm-misbruik vinden wij
zeer teleurstellend. Het moeten wachten in afgebakende passeervakken
zou haastig (sluip)verkeer
moeten ontmoedigen.
- Passeerstroken
moeten van asfalt worden, zo kort en smal als mogelijk en afgeschermd
tegen doorrijden over de berm. (gedeeltelijk
aangenomen). Uitvoering wordt vanwege geluidsoverlast van asfalt.
1 Meter breed en 25 meter lang. De berm wordt niet afgeschermd.
- Bouw
tijdvertragende maatregelen in zoals een verkeerslicht. Bij de
watertoren in Aalsmeer heeft dit het sluipverkeer-probleem opgelost. Afgewezen.
- Om
doorgaand
gebruik van de Vuurlijn te ontmoedigen zou er ook gekeken moeten worden
naar de doorstroom van de Noorddammerweg. Deze is juist als
ontsluitingsweg opgewaardeerd na het besluit om de Vuurlijn af te
waarderen naar verblijfsgebied. Het verkeer vanuit de Kwakel moet geen
lange
wachttijd bij
het stoplicht hebben anders wordt de Vuurlijn alsnog een sneller
alternatief voor sluipverkeer. Hier wordt nader naar gekeken. Vooralsnog is er geen invulling. (in een eerder plan was daar een rotonde gepland)
- Zorg dat de
uitritten van de ondernemers aan de Vuurlijn dusdanig worden ingericht
dat vrachtverkeer er ook richting Noorddammerweg (richting Veiling) makkelijker uit kan. Hier wordt
nader naar
gekeken.